Als werkgever wil je het verzuim onder werknemers natuurlijk zo laag mogelijk houden. Niet alleen kost een (langdurig) zieke medewerker veel geld, ook heb je als werkgever een zorgplicht. Maar het voorkomen van verzuim is nog niet zo eenvoudig. Verzuim kan namelijk verschillende oorzaken hebben. Denk aan een bedrijfsongeval of psychische problemen. Er moet in ieder geval altijd gekeken worden naar de eventuele risico’s op de werkvloer, zodat je preventieve maatregelen kunt nemen.
Waar je dan aan moet denken?
6 preventieve maatregelen op een rijtje.
- Preventiemaatregel 1: maak verzuim bespreekbaar
Lichamelijke klachten of psychische problemen: er rust nog steeds een taboe op. Voor een werknemer is het vaak moeilijk om over ziekte te praten. Toch is communicatie belangrijk. Discrete en laagdrempelige gesprekken zorgen ervoor dat de medewerker zijn of haar problemen kan uiten en zich gehoord voelt. Dit resulteert niet alleen in een betere relatie tussen werkgever en werknemer, ook zorgt het ervoor dat ziekte of andere problemen vroegtijdig kunnen worden opgespoord. - Preventiemaatregel 2: zorg voor een goed verzuimprotocol
Wanneer een medewerker uitvalt (verzuim) is het belangrijk dat iedereen in de organisatie weet waar hij/zij aan toe is. Daar helpt een goed verzuimbeleid bij. Hierin staat hoe de organisatie omgaat met verzuim. Welke rechten en plichten hebben de werknemer en de werkgever en wat kan de medewerker doen om te herstellen? - Preventiemaatregel 3: stimuleer een gezonde levensstijl
Gezonde medewerkers verzuimen minder. Dit klinkt natuurlijk logisch. Toch doen werkgevers nog te weinig om de gezondheid van medewerkers te beschermen en te bevorderen. Zonde, want fitte medewerkers die gezond eten en veel bewegen verzuimen namelijk veel minder. Stimuleer je werknemers daarom om meer te bewegen en voorzie ze van de nodige vitamines door bijvoorbeeld een gezonde lunch aan te bieden. - Preventiemaatregel 4: wijs een preventiemedewerker aan
Naast een goed verzuimprotocol, is een preventiemedewerker aan te raden. Sterker nog, deze preventiemaatregel is wettelijk verplicht: elk bedrijf moet ten minste één preventiemedewerker in dienst hebben. Deze medewerker zet zich in om verzuim en bedrijfsongevallen te voorkomen, door onder andere voorlichting en advies te geven. - Preventiemaatregel 5: creëer ontwikkelmogelijkheden en stimuleer autonomie
Wanneer medewerkers binnen een organisatie voldoende ontwikkelmogelijkheden krijgen, groeit hun zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen leidt tot minder ziekteverzuim. Creëer daarom mogelijkheden in de breedste zin van het woord. Laat werknemers bijvoorbeeld zelf hun taken indelen, keur thuiswerken goed of geef ze de mogelijkheid om cursussen en opleidingen te volgen. - Preventiemaatregel 6: let op signalen van stress of andere psychische klachten
Stress, een burn-out en andere psychische klachten komen steeds vaker voor. Helaas is het niet altijd direct zichtbaar als een medewerker met dergelijke klachten rondloopt. Om verzuim door stress te voorkomen is het belangrijk om goed op signalen te letten die duiden op langdurige stressklachten. Is een medewerker vaak vermoeid, prikkelbaar en minder geconcentreerd? Ga dan in gesprek en neem maatregelen om de stress te verminderen.
Meer weten over preventiemaatregelen? Bloeij denkt met je mee
Wil jij weten waarom preventie zo belangrijk is? Of welke preventiemaatregelen je nog meer kunt nemen binnen jouw organisatie of kun jij hulp gebruiken bij het opstellen van een goed preventiebeleid en de daarbij behorende preventiemaatregelen?