In dit artikel vertelt Sofie Jacops over haar rol bij Bloeij als coördinator mens, werk en mobiliteit, wat een amplitieve werkwijze is en hoe je zelfs bij begeleiding van verzuimende medewerkers, amplitie kunt toepassen om medewerkers te versterken.
Wat doet een coördinator mens, werk en mobiliteit?
Als coördinator speelt Sofie een belangrijke rol in de aansturing van het team mobiliteitsadviseurs. Deze adviseurs zetten zich dagelijks met veel passie en toewijding in voor de begeleiding van (arbeidsongeschikte) medewerkers, naar nieuw en passend toekomstperspectief. Waarmee ze de beste versie van zichzelf (terug)vinden en gezond en gelukkig weer aan het werk kunnen. Een dynamische, uitdagende werkomgeving waar geen dag hetzelfde is.
Ze is de enthousiaste drijvende kracht achter het mobiliteitsteam van Bloeij. "Ik mag de kar trekken van onder andere het team mobiliteit bij Bloeij," legt Sofie uit. "Samen met mijn collega’s begeleiden we medewerkers naar een nieuwe werkomgeving. Dit gebeurt vaak op een kwetsbaar moment, tijdens verzuim of bij een overstap naar een nieuwe baan. Juist dat maakt ons werk zo mooi en dankbaar."
Wat is een amplitieve werkwijze?
Bloeij gelooft in de kracht van werk voor het individu. De medewerker in het traject staat altijd centraal. Deze visie en de amplitieve werkwijze past perfect bij Sofies kernwaarden. "Werk geeft structuur, voldoening en een gevoel van verbondenheid. Als dit dreigt weg te vallen, willen wij er zijn om mensen te versterken, hoop te bieden en in te spelen op kansen. Dat maakt ons werk mooi en bijzonder. We kijken naar de individuele mogelijkheden, wat nog wél kan. Binnen de kaders van wetgeving vraagt dit voor elk traject maatwerk. Hierbij gebruiken we ons eigen Bloeij-model, dat is gebaseerd op het huis van werkvermogen en de theorie van positieve gezondheid.
Hoe pas jij deze werkwijze toe in je werk?
‘’Ruimte voor groei en ontwikkeling is er altijd’’, vertelt Sofie. ‘’We creëren een sfeer van vertrouwen en positiviteit, door medewerkers te motiveren het beste uit zichzelf te halen. Dat begint al bij de kleine dingen als goed luisteren naar het verhaal áchter het verhaal, focus op wat goed gaat en positief stimuleren van kleine stappen in de voortgang.’’
Sofie legt ook uit wat hierbij anders is dan op andere plekken in de branche. “Het sleutelwoord hierbij is tijd. We geven onze mobiliteitsadviseurs bewust een lagere caseload dan gemiddeld in de markt, zodat zij meer tijd hebben voor begeleiding van de medewerker. Meer tijd voor een goed gesprek en meer tijd om écht te luisteren. Maar ook, meer tijd voor het gesprek met de leidinggevende, ook die kan soms wat hulp gebruiken om goed met de situatie om te gaan.”
Welke uitdagingen kent je werk en hoe ga je daarmee om?
Natuurlijk kent het werk van Sofie ook de nodige uitdagingen. Kaders veranderen regelmatig en de arbeidsmarkt is continu in beweging. Zo vertelt Sofie: ‘’In het verleden was je succesvol als re-integratiebureau als je een groot netwerk in de buurt had. Die tijd is wel geweest, er komen alleen maar nieuwe functies bij op de arbeidsmarkt. Dus kijken naar het individu en wat daar specifiek past is veel belangrijker geworden.’’
Ze ziet deze uitdagingen vooral als kansen: "Het biedt ons de mogelijkheid om creatief te zijn binnen de kaders. Het zorgt dat we scherp blijven en we zien juist dat die veranderingen voor ons dus positief werken. Omdat we ieder traject per individu op maat aanpakken hebben wij minder “last” van grote veranderingen. We blijven ons altijd op een positieve manier richten op de mogelijkheden en kansen voor de medewerker.
Hoe ondersteun je de medewerker?
"Door in het traject te focussen op groei van ‘soft skills’ vergroten we de zelfredzaamheid en regie van de medewerker. We stimuleren eigen actie en helpen niet door het over te nemen, maar door te leren hoe je het zelf doet. Hierbij helpt het dat we goede digitale tools hebben om de ‘hard skills’ te versterken, dat kan de medewerker zelf eenvoudig thuis doen. Hierdoor hebben wij in de gesprekken veel meer tijd en ruimte voor focus op groei."
Wat maakt je trots?
De aanpak van Bloeij wordt positief ontvangen door opdrachtgevers en medewerkers. Met een gemiddelde tevredenheid van een 9,1 lijkt de aanpak te werken.
Sofie benadrukt de waarde van de persoonlijke aanpak van haar team. "We horen vaak terug dat medewerkers zich gezien en gehoord voelen, dat er tijd voor ze gemaakt wordt. Dat is vaak ook wel nodig op dit kwetsbare moment in iemands leven en loopbaan," zegt ze trots. "Dit motiveert ons om elke dag het beste van onszelf te geven. Een mooi voorbeeld was de feedback van een medewerker; Bloeij kijkt naar de persoon en niet naar het probleem alleen.”
Met een plaatsingspercentage van gemiddeld 30% en een succespercentage van bijna 90%, zijn de resultaten uitstekend. "We zijn trots op wat we bereiken," zegt Sofie. "Het zijn de succesverhalen van onze cliënten die ons blijven motiveren."
Heb je nog tips voor opdrachtgevers en medewerkers in een mobiliteitstraject?
Voor opdrachtgevers geldt: “Trek vooral op tijd aan de bel als je denkt dat je medewerker hulp kan gebruiken”. Geeft Sofie aan. “Niets is zo vervelend als een situatie verergerd of voorkomen had kunnen worden. Wij zien veel medewerkers die te laat de juiste ondersteuning krijgen. Zij ervaren vaak onrust, voelen zich niet serieus genomen en vinden het moeilijk vertrouwen in de werkgever terug te krijgen. Daar zien we vaak een gebrek aan motivatie of vertrouwen. Dat bevordert het resultaat meestal niet.”
Ook voor medewerkers heeft Sofie een aantal tips voor een succesvol en prettig traject: “Stel je open voor begeleiding, het is vaak spannend, maar tegelijkertijd is het ook een kans voor een nieuwe start. Soms weet je stiekem al jaren dat het anders moet, dat dit niet meer gaat. Heb dan vertrouwen in je begeleider en een goede uitkomst van het traject. We zijn er voor je, juist nu het even niet zo lekker gaat!”
Over Bloeij
Bij Bloeij staat amplitie centraal. Wat “het versterken van mensen” betekent. De focus ligt hierbij op wat goed gaat. Juist door in een kwetsbare situatie te richten op wat wél kan, integreert Bloeij het gedachtegoed van amplitie in de mobiliteitsdiensten.
Bloeij biedt een breed scala aan verschillende mobiliteitsdiensten. Zoals tweede spoor en derde spoorbegeleiding bij verzuim. Maar ook als er geen verzuim is in de vorm van van-werk-naar-werk-begeleiding. En zelfs WW-begeleiding voor onderwijs- en overheidsorganisaties die Eigen Risicodrager zijn voor de Werkloosheidswet.
Bloeij richt zich niet alleen op het vinden van een nieuwe baan, maar ook op het versterken van medewerkers. Door te focussen op mogelijkheden en kansen, dragen ze bij aan het zelfvertrouwen en de veerkracht van hun cliënten.
Kijk voor meer informatie ook eens op Re-integratie tweede en derde spoor trajecten.