Vitaliteit op de werkvloer is al geruime tijd een hot topic bij veel (maatschappelijke) organisaties. Vitaliteit gaat verder dan alleen het voorkomen van verzuim (preventie), het focust op het stimuleren van een gezondere leefstijl.
Sinds kort gaan steeds meer organisaties nóg een stap verder. Ze implementeren een amplitieve werkwijze. Amplitief werken kijkt integraal en naar het “versterken van medewerkers” in zijn geheel. Het focust op een cultuur waarbinnen medewerkers de beste versie van zichzelf kunnen zijn, lekkerder in hun vel zitten en daardoor beter presteren. Met als gevolg onder meer een positievere organisatiecultuur, een fijnere werksfeer en daarmee een beter presterende organisatie.
Wat het nog meer oplevert? Dat lees je hieronder!
1. Duidelijke visie en communicatie
Amplitief werken daagt je uit om een heldere, duidelijke visie op een positieve cultuur en op “het versterken van medewerkers” te formuleren. En deze te verankeren in je organisatie en je interne communicatie. Dat doe je door korte, krachtige communicatie, zowel verbaal als schriftelijk. Door het goede voorbeeld te geven gaan medewerkers dit overnemen. Met een positieve cultuur en transparante, duidelijke communicatie tussen medewerkers als gevolg. Dat heeft effect op externe stakeholders, klanten, partners en leveranciers.
2. Individuele prestatie en innovatie
Collega’s die zich gesteund voelen in hun persoonlijke en professionele groei leveren betere prestaties en zijn innovatiever. Een positieve werkomgeving leidt tot meer creativiteit en betere oplossingen. Hierbij heeft de direct leidinggevende een belangrijke rol. Zorg dat die de kennis en vaardigheden heeft om een dergelijke omgeving te creëren. Op persoonsniveau helpt het aanbieden van persoonlijke ontwikkelingsprogramma’s, die verhogen de intrinsieke motivatie van werknemers en stimuleert creativiteit en innovatie (Harvard Business Review, 2016).
3. Ontwikkeling en werkplezier
Terwijl preventief werken zich richt op het voorkomen van problemen en uitval, richt amplitief werken op het bevorderen van positiviteit, persoonlijke groei, verhoogde energie en meer werkplezier. Hiermee creëren organisaties die amplitief werken een inspirerende en motiverende werkomgeving waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen in de richting die bij hen past, in de diepte of in de breedte. (Gezondheidsraad, 2019).
4. Gezondheid
Preventie is reactief en richt zich op het vermijden van ziekte. Amplitie is proactief en richt zich op het bevorderen van (langdurige) gezondheid en welzijn. Bijvoorbeeld door het aanbieden van trainingen of workshops over stressmanagement, werk-privé-flexibiliteit, fysieke fitheid en life-events. Een proactieve stimulans zorgt voor gezondere medewerkers, nu en in de toekomst. Op termijn goed voor een verlaging van de verzuimcijfers. (WHO, 2018)
5. Werkgeluk en betrokkenheid
Wanneer medewerkers van elkaar zien dat de organisatie investeert in hun persoonlijke groei en welzijn, voelen ze zich meer gewaardeerd en betrokken bij de organisatie. Dit leidt tot hogere medewerkerstevredenheid, loyaliteit en werkgeluk, wat resulteert in lagere verloopcijfers (KPMG,2017).
6. Presteren als team
Interventies als teamontwikkeling en gezamenlijke challenges verbeteren de samenwerking en banden binnen teams. Een positieve groepscultuur, waarbinnen medewerkers elkaar ondersteunen en motiveren, maakt teams hechter. Dit draagt bij aan een prettigere werkomgeving én betere teamprestaties (TNO,2020).
7. Kosteneffectief
Amplitieve programma’s vergen in eerste instantie een investering, maar zijn op de lange termijn kosteneffectiever dan preventieve maatregelen. Proactief investeren in de gezondheid en ontwikkeling van medewerkers, verminderen de gezondheidskosten en het ziekteverzuim aan de achterkant aanzienlijk. Bovendien hebben gezonde en gelukkige medewerkers een hogere productiviteit (PWC, 2019).
Aan de slag met amplitief werken?
Genoeg redenen om aan de slag te gaan met een amplitieve aanpak. Focus op groei, gezondheid, positiviteit en geluk van jouw organisatie. Investeer in de toekomst van al je medewerkers en betrokkenen.
Bloeij kan je hierbij helpen. Wil jij weten hoe? Neem dan even contact met ons op, of vraag het whitepaper Amplitie in de publieke sector gratis aan!