Er zijn verschillende thema's waarmee HR-afdelingen zich bezighouden als het aankomt op duurzame inzetbaarheid. Preventie en amplitie zijn hier twee voorbeelden van. Hoewel deze thema's beide gericht zijn op het verbeteren van de werkomgeving en het welzijn van medewerkers, zijn er enkele belangrijke verschillen tussen de twee.
Wat is amplitie?
Amplitie is gericht op het versterken en vergroten van de positieve aspecten van de werkomgeving. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van opleidingsmogelijkheden, het creëren van een positief teamgevoel en het bieden van doorgroeimogelijkheden. Het doel van amplitie is om ervoor te zorgen dat medewerkers zich gelukkig, gemotiveerd en productief voelen en blijven voelen. Het gaat erom om de sterke punten en kwaliteiten van werknemers te benutten en te versterken, in plaats van alleen maar te focussen op het verminderen van zwaktes en problemen. Dit kan bijvoorbeeld door het creëren van werkomgevingen waarin medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen. Je creëert een omgeving waar ruimte is voor potentieel en autonomie van de medewerker. Waarin ruimte is om te groeien en te ontwikkelen.
Wat is preventie?
Preventie daarentegen is gericht op het voorkomen van negatieve aspecten van de werkomgeving. Dit kan bijvoorbeeld door het voorkomen van burn-out, het bevorderen van een gezonde work-life balance, maar ook het aanpakken van pestgedrag. Het doel van preventie is om ervoor te zorgen dat werknemers gezond en tevreden zijn en dat ze zich veilig voelen op het werk.
Amplitie gaat een stapje verder
Het wordt hiermee duidelijk dat amplitie nét een stapje verder gaat. Waar preventie zich richt op tevredenheid, focust amplitie zich op geluk. En waar preventie gericht is op een goede balans, draait amplitie om “de best mogelijke balans”.
MEER WETEN? BLOEIJ DENKT MET JE MEE
Meer weten over amplitie? Download de whitepaper Amplitie in de publieke sector. Of neem gerust contact met ons op.
Misschien vind je Drie tips om aan de slag te gaan met amplitie ook interessant? Of lees Drie tips zodat medewerkers beter voor zichzelf zorgen.